Mark Beukeboom, Productmanager VPP en Analist
Gek op techniek was hij altijd al. En de laatste jaren groeide de behoefte om zich in te zetten voor een duurzame toekomst. Bij Eneco koppelt Mark Beukeboom zijn technische vaardigheid aan maatschappelijke betrokkenheid. ‘Met mijn modellen en processen draag ik nu direct bij aan de energietransitie.’
Het coolst aan mijn baan? Op het nieuws horen hoe snel de transitie naar duurzame energie gaat, en weten dat mijn collega’s en ik die mede mogelijk maken. Dit werk is precies wat ik zocht. In mijn vorige baan als IT-consultant ontstond bij mij een hang naar zingeving. Ik wilde niet alleen uren maken en geld verdienen, maar ook een maatschappelijke bijdrage leveren. Duurzaamheid vind ik al langer belangrijk, en zo kwam Eneco in beeld.
Sinds de zomer van 2021 heb ik een dubbele rol: ik ben Productmanager Virtual Power Plant (VPP) en Analist. Die VPP is een platform waarop we assets van Eneco en anderen overzichtelijk bij elkaar brengen en op een flexibele manier managen.
Het energielandschap verandert in hoog tempo. Van een beperkt aantal grote assets gaan we naar heel veel kleinere. Wind- en zonneparken, batterijen, electric vehicle pools, e-boilers, noem maar op. Ons team ontwikkelt datamodellen, besturingsprocessen en algoritmen waarmee Eneco die groeiende groep assets zo goed mogelijk kan aansturen, en het gebundelde energieaanbod zo nauwkeurig mogelijk kan afstemmen op de vraag.
Hoe beter die aansturing en afstemming, hoe meer flexibiliteit Eneco kan bieden aan de netbeheerders. De energienetten raken vol, waardoor bijvoorbeeld nieuwe zonneparken niet kunnen worden aangesloten. Als wij op drukke momenten tijdelijk het energieaanbod kunnen verlagen, verminderen we de piekbelasting op de netten en ontstaat er weer ruimte. Ook helpen we zo om de energie-efficiëntie te verbeteren, wat leidt tot lagere CO2-uitstoot op systeemniveau. Wat ik doe is dus heel relevant; ik draag direct bij aan de energietransitie.
Ook verder is dit mooi werk. Ik vind IT interessant, en denk daarnaast graag processen uit. Hier kan ik die twee aspecten combineren. Als zich een kans voordoet op de markt, kijken onze collega’s van Business Development hoe Eneco die wil invullen. Die businesscase vertalen wij naar een oplossing. Een echte hersenkraker. Samen met collega’s ga ik rond de tafel. Welke data is er beschikbaar? Welke berekeningen kunnen we doen? Iemand oppert een idee, tekent het uit op een whiteboard. Met elkaar doorloop je het hele denkproces.
En geen dag is hetzelfde. Dat klinkt als een cliché, maar als het érgens geldt is het in dit team. Dat komt om te beginnen door de dynamiek op de energiemarkt. De behoeften van klanten en van de markt veranderen, wetten en regels worden gewijzigd en er ontstaan nieuwe businessmodellen. Ook mijn vakgebied staat niet stil. De technologieën die mijn collega’s en ik gebruiken ontwikkelen zich razendsnel. En de vragen die we op ons bordje krijgen, zijn altijd nieuw. Niemand heeft het antwoord; we moeten het met elkaar ontdekken.
Die constante beweging is exact wat ik wilde: naast zingeving zocht ik meer variatie. En die heb ik bij Eneco zeker gevonden. Niet alleen in mijn taken, maar ook in de mensen met wie ik samenwerk. Collega’s van andere afdelingen, consultants van buiten Eneco: net wie er nodig zijn voor een specifiek proces.
De dynamiek vraagt om een flexibele instelling van iedereen die hier werkt. Natuurlijk is het belangrijk dat je slim bent, goed processen kunt doordenken, kennis hebt van de markt en van IT. Ook moet je het leuk vinden om nieuwe dingen te proberen en niet bang zijn om fouten te maken. Maar minstens zo belangrijk is dat je snel kunt schakelen. Het zou zomaar kunnen dat je iets moois hebt bedacht, maar dan samen ontdekt dat het toch niet werkt en je een heel andere weg moet inslaan. Daar moet je tegen kunnen.
Als je over die kwaliteiten beschikt, vind je hier een droomplek. Een plek waar iedereen streeft naar hetzelfde, duurzame doel. Waar je alle ruimte krijgt om met collega’s te bedenken – en liever nog: uit te proberen – hoe je dat doel het best kunt bereiken. Geen idee is te gek. De vraag van de markt is er, het is aan ons om hem te beantwoorden.
Voor een goede werking en het anoniem analyseren van onze website plaatsen wij noodzakelijke en functionele cookies,
die geen gevolgen hebben voor je privacy.
Wij gebruiken meer cookies, bijvoorbeeld om onze website voor jou relevanter te maken, het mogelijk te maken content via
social media te delen en jou relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden.
Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op "Accepteer alle cookies" te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid en onze privacyverklaring.