Digital, data en klant centraal

Meer dan ooit vraagt de wereld om duurzame energie. Eneco loopt daarin voorop en wil in 2035 compleet klimaatneutraal zijn. Met voor alle klanten betaalbare energie, een uitstekende digitale service en een aanbod dat aansluit op hun behoeften. Zodat klanten hun energievoorziening zelf in de hand hebben, hun energierekening kunnen verlagen en hun CO2 voetafdruk verkleinen.
Met ons marketing team willen we de verwachtingen van onze klanten overtreffen. Kom jij ons meehelpen?

Wat wordt jouw speelterrein?

Onze marketing afdeling bestaat uit drie domeinen: Proposition marketing, Analytics & Data driven marketing en Customer Experience marketing. De multidisciplinaire domeinen zijn ingedeeld in value streams en werken samen aan één doel: meerwaarde voor de klant creëren. Je werkt zelfstandig met veel kennis en ervaring om je heen. UX-designers die het idee vormgeven, developers die bouwen, propositie-marketeers die het idee uitdragen en productmanagers die het vermarkten. Een gloednieuw klantwaarde-model helpt ons daarbij. Op strategisch en tactisch, maar ook op operationeel niveau. Dat maakt onze marketing afdeling een richtinggevend kompas voor heel Eneco. Meer weten over de drie domeinen waar je kunt werken? Lees hieronder.

Proposition marketing

Welkom bij Proposition marketing. Productontwikkeling begint bij waardevolle insights vanuit klantperspectief. Wat we hier bedenken is vanuit klant inzicht bedacht en brengen we ook echt naar de markt. En hierin werken we met een build-measure-learn (bouw, meet, leer) feedbackloop. Snelheid, feedback, leren en verbeteren. Met als doel? Samen succesvolle producten neerzetten waar je écht trots op kunt zijn.

Mooi voorbeeld hiervan is Eneco StukjeZon®. Met Eneco StukjeZon® krijgen klanten de opbrengst van een zonnepaneel uit een Nederlands zonnepark. Zo wek je zonne-energie op, ook als je geen geschikt dak hebt, huurt of geen grote investeringen kunt doen. Elk StukjeZon levert 250 kWh per jaar op. Voor veel huishoudens is dat genoeg om hun volledige stroomverbruik op te wekken. Ben je een innovatiedenker die graag realiseert? Dan is Proposition marketing de plek voor jou.

Analytics & Data driven marketing

Gepersonaliseerde marketing begint met klantkennis. Dat is het domein van Analytics & Data driven marketing. We bouwen hard aan een platform waarmee de klant op het juiste moment via het juiste kanaal het juiste aanbod ontvangt. Daarbij maken we gebruik van zowel offline als online gedragsdata en zetten we geavanceerde algoritmes in. Hierdoor helpen we onze klanten stappen te zetten op gebied van duurzaamheid.

Bijvoorbeeld door het geven van gepersonaliseerd advies via De Eneco Omschakelaar®. Een nieuwe online adviesdienst die je een passend advies geeft bij de volgende stap in het verduurzamen van je woning. Zo kom je te weten hoeveel het je gaat kosten én hoeveel je ermee kunt besparen. Als data je ding is, ga je hier mooie tijden beleven.

Customer Experience marketing

Bij Customer Experience draait alles om een optimale digital first klantervaring. We pushen niet, maar bouwen aan een lange termijn relatie. Veel van onze klanten zijn al op de een of andere manier bezig met de energietransitie: ze kopen groene stroom, besparen energie of wekken hun eigen zonne-energie op. Voor anderen is dit nog een ver-van-hun-bed-show. Wat zijn de kosten? Levert het wel voldoende op? Is mijn huis wel geschikt? We houden rekening met alles wat voor de klant relevant is - van mogelijkheden tot de financiële situatie. Vanuit ons sterke merk delen we op het juiste moment, de juiste boodschap.

Een voorbeeld is onze Eneco app die we continue aan het optimaliseren zijn. We voegden doelstellingen en uitdagingen toe aan de app. Klanten die energie willen besparen, kunnen een doel instellen op basis van gepersonaliseerd inzicht per huishoudelijk apparaat of verbruikscategorie. Met behulp van leuke uitdagingen stimuleert de app de gebruikers om hun duurzame doelen te bereiken. Dat de klant bij ons centraal staat merk je in alles wat wij doen.

Zo wil je werken

Bij Marketing werken de verschillende domeinen intensief en volgens de agile methode met elkaar samen. Je maakt deel uit van een value stream met high skilled collega’s. Je krijg veel verantwoordelijkheid en alle marketing disciplines zijn vertegenwoordigd. Je innoveert veel en bent continue aan het verbeteren. Gebruikersonderzoeken? Hiervoor gebruiken we onze eigen klanten-lab. We zijn veel bezig met data, sturen hierop en leren er samen van. Met supervisie en intervisie houden we elkaar scherp. We hechten daarbij veel waarde aan de learning loop. Zo maken we al onze producten en diensten een stukje beter voor ons klanten. 

Wat wij bieden

Oog hebben voor wat ieder bijzonder maakt

Dat geeft ons allemaal energie! Eneco is er uitdrukkelijk voor iedereen. Onze klanten zijn divers. En dat zijn wijzelf, als medewerkers, natuurlijk ook.

Alle kans jezelf te ontwikkelen

Eneco zet vol in op persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zelf een opleiding volgen, samen met je team naar een training of met het hele marketing domein naar inspirerende masterclasses. Er is serieus veel aandacht voor kennisdeling en ontwikkeling. Je kiest dus voor een baan en werkgever waar je in vele opzichten beter van wordt.

Goede balans tussen werk en privé

Eneco biedt je alle kans om te werken waar jij wilt. Een teammeeting op kantoor of thuis werken aan een presentatie? Jij kiest wat het beste bij jou past. Wij noemen het hybride werken ‘40-40-20’ principe. Je werkt dan 40% op kantoor en 40% dagen thuis. De andere dag bepaal je zelf waar je het beste kunt werken. Bij Eneco heb je een baan waarin je werk en privé goed samengaan.

Jezelf uitdagen richting vernieuwing

Is innoveren jouw ding? Bij Eneco praten we niet alleen over we doen het ook echt. Elk project maakt verduurzaming mogelijk voor de klant. Niks is daarbij onmogelijk en geen idee te gek. We maken kleine stapjes en verbeteren constant. Voor ons trouwe klanten hebben we bijvoorbeeld HappyPower bedacht. Daarmee ontvangen ze groene stroom cadeau die ze kunnen inzetten op momenten die ze zelf vaststellen in de app.

Een goed gevoel

Natuurlijk hebben wij binnen onze marketing domeinen commerciële doelstellingen. Maar onze klanten helpen, dat is waar het echt om draait. Jij gaat ze helpen om hun CO2 voetafdruk te verkleinen. En baan waar je serieus trots op kunt zijn. Dus wil jij bij een digital first en data-gedreven merk werken waar je iedere dag meewerkt aan het ontwikkelen van innovatieve customer journeys en nieuwe proposities ontwikkelt? Wij drinken graag een (digitale) kop koffie met je.