Tanja van Prooijen (1984), Propositie marketeer
Samen met vijf collega’s ben ik altijd op zoek naar het gat in de markt. We willen als propositie marketeers bij de consumentenorganisatie allemaal graag nieuwe innovatieve producten en diensten lanceren. Er is ruimte voor initiatief en er staan ook genoeg ideeën in de innovatiefunnel. En wat het voorstel ook is, de klantbehoefte staat altijd voorop. Waarbij we uiteraard rekening houden met de technische mogelijkheden.
Als onderdeel van het team Value Stream Propositions probeer ik de klantvraag altijd zo goed mogelijk te beantwoorden. Uiteraard gaat het om het werven van zoveel mogelijk nieuwe klanten. En ook om de trouwe klanten die al jarenlang de producten en diensten afnemen van Eneco te verrassen en zo te behouden.

Van validatie naar kleinschalige marktintroductie

Toen ik nog marktonderzoeker was bij Eneco, deed ik veel validaties. Meten is simpelweg weten. Denk daarbij aan online vragenlijsten, focusgroepen en interviews. Dat vind ik nog steeds buitengewoon interessant. En ook waardevol, want met de uitkomsten van klant- en ook concurrentieonderzoeken kunnen wij verder.

Hebben we die gegevens goed op een rijtje en denken we de oplossing voor de klant te weten, dan zetten we het kleinschalig in de markt. Dat is de validatiefase. Vervolgens scherpen we het product of de dienst verder aan. Werkt het, dan schalen we op. Ik draag het dan over naar een businessteam, dat het product verder uitbouwt en beheert. En is het product of de dienst toch niet de oplossing, dan kan het zijn dat we ermee stoppen.

Er komt in ieder geval veel bij kijken. In mijn rol als propositie marketeer ben ik dan ook bezig met klantinzichten, productontwikkeling, opschalen of afbouwen, businesscases, de inrichting, introductiecampagnes en evaluaties. De afwisseling en samenwerking met diverse teams maakt de baan aantrekkelijk. Een propositie lanceren doe je namelijk nooit alleen.

Passende oplossingen voor verschillende doelgroepen

Value Stream Propositions bestaat uit vier teams met elk een eigen opdracht. Mijn team is Duurzaam Investeren. Als propositiemarketeer loop ik warm voor energieproducten als zonnepanelen, warmtepompen en isolatie. En er is nog zoveel meer, want de energiemarkt is volop in ontwikkeling. Het raakt iedereen en er is steeds meer aandacht voor. Wat gebeurt er met de prijzen? Hoe verwarmen we straks ons huis? Wel of niet van het gas af? Welke stappen kun je nemen om te verduurzamen en wellicht uiteindelijk klimaatneutraal te worden?
Elk stapje helpt en daarom zoeken we voor verschillende doelgroepen naar passende oplossingen. Of het nu om koop- of huurwoningen gaat, om consumenten met een grote of kleinere portemonnee. We werken en bouwen aan een productportfolio, waarmee we zoveel mogelijk consumenten en dus ook onze klanten helpen op weg naar verduurzaming.

Leerzaam, positieve collega's en een uitstekende werk-privébalans

Eneco heeft mij elke dag wat te bieden en mijn baan kent veel warme en zonnige kanten. Het verdiepen in allerlei energie-onderwerpen vind ik heel leerzaam. Daarnaast heb ik collega’s die innovatief zijn, vooruit willen en positief meedenken. Wat ook prettig is, is het hybride werken en gebruiken van allerlei handige tools, zodat we overal en altijd kunnen samenwerken. Privé en werk zijn voor mij prima in balans. Mijn enthousiasme om voor Eneco te werken is in de loop van de jaren dan ook alleen maar groter geworden.

Ook innovatieve producten en diensten bedenken en lanceren?