Hugo Klaus (1988), Marketing analist

Ik werk sinds 2012 bij Eneco. Eerst extern namens een consultancybureau, nu al een aantal jaren in vaste dienst. Ik ben marketing analist op de afdeling Business Analytics. Dat is weer een onderdeel van het domein Analytics & Datadriven Marketing. Ons team ontwikkelt duurzaam aanbod van elektriciteit en gas en bijbehorende productbundels. Dat stemmen we constant af op de best mogelijke waarde voor de klant en op allerlei voorspellingen en ontwikkelingen in het klantenbestand. 

Met ambitie bijdragen aan de bescherming van het klimaat

We werken met ongeveer 25 collega’s op deze afdeling en daar krijg ik elke werkdag weer veel energie van. Ik heb de nodige sollicitatiegesprekken gevoerd. Dan stel ik elke keer de vraag ‘waarom zou je graag bij ons willen werken?’. Uiteraard moet ik het antwoord dan zelf ook weten. Er is een aantal duidelijke redenen, wat werken bij Eneco juist zo interessant maakt voor mij. Ik noem de drie belangrijkste. Allereerst de ambitie om versneld klimaatneutraal te zijn en dat je werk zo bijdraagt aan de bescherming van het klimaat. Ja, daar gaat mijn hart meteen sneller van kloppen. Daarnaast mijn dagelijkse werkzaamheden als data-analist. Dat doe ik niet alleen voor het succes van het bedrijf en de financiële prestaties, zeker ook voor de beleving van de klant. En binnen je team heb je veel verantwoordelijkheid en ruimte om dat waarin je goed bent, in te brengen. We hebben het samen over wat je gaat doen, jij bepaalt zelf hoe je het gaat doen. Dat is ook een heel groot pluspunt voor mij om te werken bij Eneco.

Voldoening door coaching en helpen van collega's

Wat ook meespeelt, is dat ik iedere dag met hele intelligente, competente en verantwoordelijke collega’s werk. Dat is mijn tweede reden. Het zijn ook nog eens erg gezellige mensen en we stellen ons open en behulpzaam op naar elkaar. Dat gebeurt in ons vaste team van 25 mensen, daarnaast multidisciplinair met vijf tot tien collega’s. En in mijn geval speelt dat ook in de groep mede-analisten die ik coach en begeleid. We kunnen rekenen op elkaar. Die taak, wat minder technisch als het gaat om de inhoud, is de zorg voor een aantal collega-analisten. De wat complexere vragen die ik krijg, de coaching en ondersteuning, dat geeft nog meer waarde aan mijn Eneco-werk. Ik vind het boeiend om ze te helpen in hun ontwikkeling en met het concreet maken van hun ambities.

Samenwerken voor de verschillende merken

De derde reden voor mijn werkplezier, is de diversiteit in het werk. Eneco bestaat namelijk uit verschillende merken. Eneco voor de particuliere en zakelijke markt, net als Oxxio, dat meer de status van prijsvechter heeft en Woonenergie, dat voornamelijk ingezet wordt door woningbouwcorporaties. Niet zo heel lang geleden, hielden al deze merken er verschillende werkwijzen op na. Dan heb je het over analyses, verwachtingen en ontwikkelingen van klanten en producten. De verschillende analisten waren wel met dezelfde thema’s bezig, maar hadden relatief weinig contact. Nu stemmen we dat bij Eneco vaker op elkaar af. Ook wisselen we veel meer relevante gegevens en manieren van efficiënt werken met elkaar uit.

Zichtbaar resultaat

In die samenwerking speel ik als data-analist een belangrijke, leidinggevende rol. Waar ik waarde aan hecht, is dat die samenwerking ook echt resultaat heeft. En dat in zo’n grote organisatie als Eneco. Meer automatisering en het nog beter vastleggen van de in- en output van de verschillende werkprocessen, zijn een paar voorbeelden. Net als scherper inzicht in wie de klant van Eneco nu echt is en welk product daar nu het allerbeste bij past.