Judith te Selle, Data Scientist

Dat vertrouwen maakt me nóg gemotiveerder 

Esma Tennan, Backoffice professional bij Eneco
Samen met haar collega’s zorgt Esma Tennan ervoor dat knelpunten in het backofficesysteem van Eneco worden opgelost. Ze pikt signalen op, deelt die met collega’s en test de nieuwe functionaliteit. In deze blog vertelt ze waarom ze zoveel voldoening haalt uit haar werk
Ik kwam hier werken toen Eneco het klantenbestand van Essent Grootzakelijk overnam. Als Backoffice professional los ik samen met collega’s knelpunten op in het systeem, zowel rond het doorgeven van de meterstanden als het energieverbruik. Onze developers passen bestaande functionaliteiten aan of ontwikkelen nieuwe, en ik test ze. 

Dream team

Ons team bestaat uit zeven mensen. Een combinatie van ervaren en nieuwe collega’s. Eens in de twee weken hebben we ons testersoverleg. Dan bespreken we de verschillende knelpunten die worden opgelost. Zo’n knelpunt noemen we een story. Tijdens het overleg bespreken we de status van lopende story’s en beslissen we wie van ons een nieuwe story oppakt. Bij het verdelen kijken we wie tijd en voorkennis heeft. Ingewikkelde of grote knelpunten pakken twee mensen samen op.

Proactief aanpassen

In de backoffice wordt met meerdere systemen gewerkt. Het kost soms tijd om tussen die systemen te schakelen. Daar is niet altijd wat aan te doen, maar heel vaak ook wel. Ons team doet veel monitoring. We houden werkstromen in de gaten om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren. Signaleren we bepaalde patronen of uitval, dan geven we dat door aan het Resultaatteam dat verantwoordelijk is voor het verbeteren van processen. Zij gaan er dan verder mee aan de slag. Zo werken collega’s van het operationele team en het Resultaatteam samen aan efficiëntere werkprocessen. 

Flow doorlopen

Als tester kun je een groot verschil maken voor een klant of collega. Zo testte ik onlangs een oplossing voor een knelpunt met de maandrapportage. Al onze klanten horen maandelijks een overzicht te ontvangen van hun gas- of elektriciteitsverbruik. Maar de Klantenservice kreeg signalen dat niet alle klanten de rapportage ontvingen. Het bleek dat het om klanten ging met een storing in de meter. 
Vervolgens hebben onze developers het probleem opgelost. Ze zorgden ervoor dat ook de klanten met die specifieke storing in de meter een rapportage krijgen. Mensen krijgen daar nu proactief een melding van. In hun overzicht staan geen verbruiksgegevens, omdat de meter die niet doorgeeft. In plaats daarvan staat er dat de meter een storing heeft. Als tester check ik of de nieuwe functionaliteit in het systeem goed werkt. Daarvoor doorloop ik het proces, de flow noemen we dat

Veel werkplezier

Ik haal veel voldoening uit mijn werk. Als ik collega’s informeer over de nieuwe oplossing hoor ik meteen terug hoe blij ze zijn dat het is opgelost. Ook haal ik veel energie uit het testen zelf. Zo vind ik het leuk om verschillende dingen uit te proberen. Loop ik tijdens het testen ergens tegenaan, dan is het een sport om te ontdekken hoe het anders kan. Het mooie is dat we ook bijspringen bij drukte van het operationele team. Zij doen de mutaties in het systeem. Daardoor leren we het systeem steeds beter kennen. Soms komen we dan zelf knelpunten tegen, die we dan natuurlijk ook oppakken.

Vrijheid en flexibiliteit

Voor nu zit ik helemaal op mijn plek. Wat ik erg waardeer is de vrijheid en flexibiliteit die ik bij Eneco ervaar. Ik kan bijvoorbeeld ’s ochtends mijn kinderen rustig naar school brengen. Die tijd haal ik in op een ander moment. Ik ben al een harde werker, maar dat vertrouwen maakt me nóg gemotiveerder. Dat we een groot deel van de werkweek vanuit huis werken, vind ik ook prettig. Dan kan ik lekker productief zijn. Des te leuker is het dan om elkaar te zien en spreken op de gezamenlijke kantoordag. Ook dat is belangrijk voor het teamgevoel.

Wil je onze nieuwste vacatures ontvangen?